Microsoft Word is één van de meest bekende tekstverwerkers ter wereld. Het is een software dat uitgebreide ondersteuning biedt bij het maken van brieven, rapporten of teksten. Door het gebruik van de nieuwste technologie in deze software heeft Word spellingscontroles, tekstopmaak templates en nog zoveel meer andere hulp tools.
Het is het beste programma om mee te werken voor als je moet schrijven. Bovendien is het onderdeel van Microsoft 365, waardoor de integratie met alle andere Microsoft software’s perfect in elkaar overloopt. Dit bevordert de effectiviteit en kwaliteit van je werk.
Words is dus geïntegreerd met Microsoft 365. Hierdoor worden al je bestanden automatisch ge-upload naar de cloud. Hierdoor kun je heel snel jouw bestanden delen, laten bewerken of zelfs samen in werken. Dat is ideaal voor als je hulp nodig hebt van bepaalde mensen. Bovendien is Words super geavanceerd waardoor je constant wordt gecontroleerd op je spelling, alinea gebruik en indeling.
Word is een tekstverwerker waarmee je eenvoudig je documenten kunt opstellen. Daarnaast kun je het verfraaien met allerlei opmaakelementen, zoals leuke plaatjes, bewegende animaties en foto’s. Geef de letters een mooi kleurtje, onderstreep de tekst, zet er paginanummers in, gebruik een logo boven aan de pagina, maak er een heel boekwerk van. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Word is er in twee varianten, een desktopversie en online.
De desktop versie download je op je PC of Mac en je kunt altijd aan de slag, het bestand kun je automatisch laten synchroniseren met de cloud. Bijvoorbeeld via Microsoft OneDrive. Hierdoor is je document automatisch opgeslagen en worden alle bewerkingen automatisch in versies voor je verwerkt. Zo heb je altijd de mogelijkheid om een stap terug te gaan in een versie als je per ongeluk iets hebt overschreven wat niet de bedoeling was.
Je kunt er ook voor kiezen om online in je document te werken. Je gaat kun je zowel online als offline gebruiken. Het enige verschil is dat je dan niet verbonden bent met alle andere programma’s van Microsoft 365, zoals Excel, Powerpoint en Outlook.
Ga hiervoor in de desktop-app naar Ontwerpen > Documentenopmaak > Thema’s.
Ga hiervoor naar Invoegen > Illustraties en druk op Schermopname.
Ga hiervoor naar Start > Alinea en druk op het icoontje (met een tekst) met pijltjes naar boven en beneden. Je ziet nu een rijtje verschijnen met veelvoorkomende regelafstanden. Wil je een andere regelafstand? Druk op Opties voor regelafstand en pas de afstanden aan zoals je zelf wilt.
Ga naar Start > Lettertype. Wanneer je op het icoontje A met een gummetje drukt, zul je zien dat de opmaak automatisch wordt verwijderd. Ook kun je hiervoor de sneltoets Ctrl + Spatie gebruiken.
Selecteer als eerste de tekst die al opgemaakt is, ga daarna naar Start > Klembord en selecteer vervolgens de functie Opmaak kopiëren/plakken. Wanneer je nu over de tekst gaat met je cursor, zie je dat deze is veranderd in een kwast. Selecteer nu de tekst en de opmaak wordt overgebracht op de tekst. Hiervoor kun je ook handig de sneltoetsen Ctrl + Shift + C en Ctrl + Shift + V gebruiken.
Wanneer je de functie Wijzigingen bijhoudeninschakelt, wordt bijgehouden wat er is gewijzigd, door wie en wanneer. Ga daarvoor naar het tabblad Controleren > Bijhouden en druk op Wijzigingen bijhouden. De wijzigingen kun je eigenlijk zien als suggesties. Accepteer de wijzigingen die je wilt behouden en weiger de wijzigingen die je niet wilt behouden.
Ga hiervoor naar Invoegen > Illustraties > Onlineafbeeldingen en zoek met de handige zoekfunctie afbeeldingen voor je document. Wanneer je een afbeelding hebt gevonden, druk je op Invoegen en staat je afbeelding in het document.
Ga hiervoor in de desktop-app naar Start > Spraak > Dicteren. Selecteer als eerste je eigen taal en spreek vervolgens de tekst in die je op papier wilt hebben. Op deze manier kun je een stuk sneller tekst op papier zetten.
Ga hiervoor naar Controleren > Spraak > Voorlezen of gebruik de sneltoets Ctrl + Alt + Spatiebalk. Druk vervolgens op Afspelen/Stoppen om de gesproken tekst te starten of te stoppen. Druk op Instellingen om de leessnelheid te wijzigen.
Ga in de desktop-app naar Bestand > Nieuw > Cv’s en sollicitatiebrieven en kies een cv dat bij je past. Vul vervolgens de lege plekken in en je bent klaar voor een nieuwe start.
Ga hiervoor naar Start > Stijlen en selecteer als eerste de titels in je document die je een stijlkop wilt geven. Druk vervolgens op de gewenste kop, bijvoorbeeld Kop1voor een titel en Kop2 voor een subtitel. De opmaak van de koppen kun je gemakkelijk aanpassen door op de kop te gaan staan en op Wijzigen te drukken.
Druk in de desktop-app op je rechtermuisknop en klik bij Plakopties op het klembord met een A, of gebruik in de browser sneltoets Ctrl + Shift + V. Op deze manier wordt alleen de tekst gekopieerd, zonder opmaak.
Ga hiervoor in de desktop-app naar Start. Druk vervolgens op het pijltje in de rechterbenedenhoek van de groep Klembord. Hier vind je alle items die je hebt gekopieerd. Zo kun je snel en eenvoudig items terugvinden die je eerder hebt gekopieerd.
Ga hiervoor naar Bestand > Opties > Opslaan. Onder Documenten opslaan zie je standaardbestandslocatie. Hier kun je het pad van de opslaglocatie toevoegen die jij wilt gebruiken.
Houd Ctrl + Shift + F9 tegelijk ingedrukt. Op deze manier zullen alle hyperlinks in één keer verdwijnen.
Ga hiervoor naar Bestand > Opslaan als en kies vervolgens uit de lijst met mogelijkheden.
Ga naar Controleren > Taal > Vertalen.
Geef eerst de tekst het lettertype dat je wil gebruiken als standaard. Selecteer vervolgens de tekst, druk op de rechtermuisknop en klik op Lettertype. Je krijgt nu een venster te zien met alle eigenschappen van de tekst. Om het lettertype in te stellen als standaard, druk je op de knop Als standaard instellen. Vervolgens zet je een vinkje bij Alle documenten gebaseerd op de sjabloon Normal.
Selecteer de tekst die je wil sorteren en ga naar de groep Alinea onder het menu Start. Hier vind je het icoontje AZ, waarmee je met één druk op de knop de woorden op alfabetische volgorde hebt gezet. In het venster dat wordt geopend heb je nog extra mogelijkheden om je tekst te sorteren.
Via Bestand > Opties > Controle > Autocorrectie-opties. Op deze manier hoef je niet meer eindeloos te zoeken naar een bepaald symbool.
Selecteer je tekst en ga naar Start > Lettertype en druk op Aa. Vervolgens kun je kiezen uit verschillende manieren om je tekst op te maken. Voor een juiste toepassing van de taalregels met aan het begin van de zin een hoofdletter en het einde van de regel een punt kies je Zoals in een zin. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de hele tekst in hoofdletters om te zetten of alle woorden met een hoofdletter te laten beginnen.
Gebruik in de desktop-app de sneltoets Ctrl + Shift + G, of in de browser onder Controleren de knop Aantal woorden. Word laat je de statistieken zien en geeft je een overzicht van andere gegevens over de tekst.
Ga naar Verwijzingen > Bronnen beheren en druk op Nieuw. Selecteer de soort bron die je hebt gebruikt en vul de APA-gegevens in. Druk vervolgens op OK. Ga nu naar Verwijzingen > Bibliografie en kies hieronder uit één van de bibliografieën.
Selecteer de titel van het eerste hoofdstuk en klik op Start > Stijlen > Stijl maken. Vervolgens geef je de stijl een naam, en pas je deze stijl toe op alle andere hoofdstuktitels uit je document. Daarna ga je naar Verwijzingen > Inhoudsopgave > Aangepaste inhoudsopgave. Druk vervolgens op Opties en zet een 1 achter de stijl van jouw naam. Wanneer je op OK hebt gedrukt, zie je een overzichtelijke inhoudsopgave verschijnen.
Ga hiervoor naar Invoegen > Pagina’s > Voorblad. Hieronder staan verschillende voorbladen die je kunt gebruiken voor je document. Vervolgens kun je via Opmaak het voorblad aanpassen naar de kleuren die je zelf wilt. Zo heb je snel een mooi document in elkaar gezet.